maanantai 6. maaliskuuta 2017 | 3.56

Artikkeleista, osa 1: vinkkejä lukemiseen


No nyt se lukeminen lähtee käyntiin oikein kunnolla: artikkelikokoelma 2017 Jyväskylän psykologian hakijoille on julkaistu (1.3.2017)! Mitä nyt sitten pitäisi tehdä? Alla on lista konkreettisia vinkkejä, joita itse käytin apuna artikkeleita lukiessa:

o Tee muistiinpanoja! 
o Käytä post-it -lappuja. Itse laitoin pinkeille lapuille artikkelien nimet ja tekijät, keltaisille keskeiset käsitteet ja vihreille tärkeät luvut. Melkein sadalla post-it -lapulla sai hyvin sisustettua kotona seiniä ja vessan peilejä. 
o Käytä värejä (esim. yliviivaa paikkakunnat vihreällä, luvut punaisella ja nimet keltaisella). 
Tee ajatuskarttoja ja kuvioita, jotka tiivistävät esim. yhden artikkelin tutkimuksessa olleet henkilöt. 
Opettele mahdollisimman paljon lukuja artikkeleista (esim. vuonna 2016 kokeessa meillä oli kysymys yhdestä suluissa olleesta luvusta). 
Tee muistiinpanoista itsesi näköisiä: piirrä, väritä ja tee kuvioita.
Keksi muistisääntöjä (esim. Kurkela ym.: Optogenetiikka - valoa muistitutkimukseen --> Kurki tarvitsee valoa, jotta löytää muistamansa pesäpaikan). Tyhmimmät muistisäännöt muistaa helpoiten ja niistä saa näppärästi hupia lukemisen keskelle. 
Tee erilaisia taulukoita prosenteista, lukumääristä ja tuloksista. 
Pyydä kavereita/kämppistä/vanhempia sanomaan randomisti lukuja ja kerro ääneen, miten luku liittyy lukemiisi artikkeleihin (tehokas tapa kerrata lukemisrumban loppuvaiheella). 
Käytä nuolia ja on yhtä kuin -merkkejä, kun teet muistiinpanoja. Näin testaat samalla kätevästi, oletko oikeasti sisäistänyt asian.  
Ympyröi ja käytä huutomerkkejä, jotta kerratessasi spottaat tärkeimmät asiat. 
Käytä värejä erottelemaan tutkimushenkilöiden lukumääristä esim. naiset ja miehet sekä lapset ja vanhemmat. 
o Tee yhdelle A4:lle yhdestä artikkelista tiivistelmä sen pääsisällöstä ja tärkeimmistä luvuista, nimistä sekä termeistä. Kun et jaksa lukea kokonaista artikkelia, voit silmäillä tiivistelmiä.
o TÄRKEINTÄ: Haasta itsesi ja kokeile uusia oppimisstrategioita!


Muistiinpanojani viime kevään artikkeleista.
 Hurjasti tsemppiä kevään urakkaan! Terveisin,
Roosa R.

4 kommenttia:

  1. Kiitos vinkeistä! Eli kaikki tilastollisen analyysin esim. p-arvot cohenin d:t ja t(x) numerot myös ulkoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Postauksessa mainittu kysymys koski muistaakseni yhtä Guttmanin split-half (0.90) arvoa, joka mainittiin yhdessä artikkelissa kerran suluissa eli se olisi helposti voinut jäädä huomaamatta. Itse en opetellut kuin muutamia p-arvoja ja silloinkin vain, jos tulos oli merkitsevä tai poikkeava. Olin lopulta kirjoittanut vain yhden p-arvon ylös, joten en suosittelisi opettelemaan niitä kaikkia. Luvut, jotka mainittiin tähän tyyliin suluissa, en opetellut ollenkaan (Kähönen ym.): (F = −14.277, p < 0.001) tai (F = −9.335, p < 0.001). Taulukoista voisi siis opetella kaikki ne luvut, jotka mainitaan tekstissä, mutta ihan jokaista lukua en opettelisi ulkoa.
      Kannattaa muistaa, että luvut on mainittu siellä artikkelissa, koska jokainen täytyy raportoida :)

      Tässä meidän mielipide, mitä kannattaisi opetella:
      - Prosentit (kaikki)
      - Vuosiluvut (en kaikkia lähdeviitteissä mainittuja, mutta joitakin kyllä oman harkinnan mukaan)
      - Lukumäärät (ryhmät, osallistuneet, miehet ja naiset, aikaisempiin tutkimuksiin osallistuneet...)
      - Reliabiliteetit (tässä kohtaa käytä harkintaa)

      Huom! Opettele luvut sen mukaan, mitä itse pidät tärkeänä. Prosentit ynnä muut ovat jo tiukkaa nippelitietoa, joten säästä niiden opettelu viimeisille viikoille ja keskity vielä kokonaisuuksien hahmottamiseen. Tämä viimeinen vaihe on sitä raakaa ja raskasta ulkoa opiskelua, joten ei kannata rasittaa aivoja liian aikaisin pyörittelemällä satoja numeroita päässä. Loppupeleissä pääsykokeessa kuitenkin kysytään vain pari numeroa sieltä täältä.

      Toivottavasti tästä oli hyötyä!

      Poista
  2. Kiitos tästä oli tosi paljon hyötyä. Lukuja on tosiaan jäätävä määrä joten oli PAKKO kysäistä vielä tarkennusta millaiset luvut on tarkoituksenmukaisia hallita ja niiden merkitykset ymmärtää kokonaisuuden kannalta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lukuja tosiaan on ihan liikaa opeteltavaksi 100%:sesti... Tärkeimpiä on just ne merkitsevät tai muista poikkeavat tulokset ja siitä eteenpäin opettelee sen mitä ehtii, jaksaa ja kokee tärkeäksi :)

      Poista

Malli: Simple Grey Variant © Koodikielellä